Tuesday 2 July 2024

Privatekonomi Q2 2024


Vintern har släppt taget och det har blivit sommar. Det är en fin tid att vara ute i skogen och njuta av ljuset och grönskan. Det känns lite som att mitt liv står stilla medan alla andra rör sig, ibland snörar jag på löparskor och springer på stigarna men mesta tiden gör jag det inte. Svårt med ett barn som kräver tillsyn dygnet runt.


Två veckor på långtidsintensivvårdsavdelning i april märktes i lönekuvertet. Tre nettomånadslöner på 66, 39 och 64 tusen för kvartalet. Ett påtagligt hack i kurvan även om Försäkringskassan bidrog med åtta tusen för förlorad inkomst.


Det har varit mer action än vanligt på börsen:

- Deltog i Nordrest IPO, sålde det mesta bums med god vinst men behöll en liten skvätt.

- Köpte OX2 när den tokrasade intradag, sen pang bom kom ett bud och jag fick sälja allt. Trist, jag hade gärna haft kvar papprena i tio år till, men EQT kom och snodde kakan framför näsan på mig. Fattar inte varför storägarna gick med på det.

- Sålde/skalade av SaltX som fick hysteri igen. Väntar in nyheter / vidare kursutveckling innan jag ev köper tillbaka.


- Köpte indexfond (med löneväxlingspengarna), och sedan Creades, Train Alliance, Schneider Electric, fransk bank (BNP Paribas, Credit Agricole, Edenred), Mandatum, UnitedHealth Group, Kesko, Minesto, Opticept.


Satte kaffet i vrångstrupen när jag läste att Alphabet börjar med utdelning. Nu har jag fått första kvartalsbetalningen, 166 kronor räcker till en utelunch iallafall. Lite kul även om de nog hade skapat mer värde själva för pengarna.


Kommande lön får nog avsättas till Skatteverket, det lutar åt skattesmäll nästa år också. Ska försöka fylla på ett sparkonto där pengarna får puttra till nästa vår.


I övrigt är målsättningen att fortsätta hitta balansen mellan att handla saker som ger glädje här och nu, kontra saker som ger eventuell lycka om tio år. Just nu är jag lite för mycket av en ekorre som gömmer pengarna på olika ställen och glömmer bort dom. Ska försöka bli en aning mer Klas Klättermus istället.

No comments:

Post a Comment