Sunday 13 October 2024

Privatekonomi Q3 2024

 Sommaren är officiellt över, badplatserna ekar tomma och glass intas nu enbart inomhus.

Kämpar på med näsan strax över vattenytan. Sambon har blivit sjukskriven från kontorsjobbet pga långvarig stress. Livet tas en dag i taget.

Privatekonomin ser ljus ut för stunden även om utgifterna skenar. Har inte orkar dra i det pga ovanstående.

Varje månad under kvartalet har det ramlat in 20' på mitt pensionskonto (placeras som Lysa, mest indexfond och lite Sverigefond). Det har också ramlat in 70' netto per månad på lönekontot varav ca 10' nog ska betalas tillbaka till Skatteverket. Familjeutgifterna har legat på 25' för min del eller lite mer eftersom vi betalar tillsammans, procentuellt baserat på bruttoinkomst.

Det är å ena sidan svårt att motivera vart pengarna går, å andra sidan må det vara hänt för det är inte värt att jaga kronor just nu. Smoothies blir snäppet bättre med kakaosmör i t.ex. Utelunch ger mindre logistik än matlåda. Glass är gott. Osv. Inget bra FIRE-recept men jag hoppas att mitt framtida jag har överseende med mitt nuvarande utarbetade och mentalt dränerade jag.

Inte följt börsen så mycket, men det stod på löpsedlarna nån dag att allt rasade så då köpte jag lite blandat: Investor, Schneider, Exor, Coor, Creades och Borregaard. Det skrevs också om Orange som rasade pga avnotering i USA så då köpte jag lite fler franska aktier. Oh la la. Fortsätter också skicka pengar till Lysa och Savr med automatik för att sprida riskerna.

Tänker att livet får fortsätta gå på sparlåga tills hela situationen med allvarligt sjukt barn rett ut sig litegrann. Allt kommer inte gå bra men jag tror det kan gå bättre än idag. Tills dess har jag överseende med mig själv och mina dåliga ekonomiska beslut. Mer press och krav är inte vad jag behöver just nu.

1 comment:

  1. Alltid roligt, om än inte budskapsmässigt, att höra av dig. Du resonerar som vanligt sunt kring press och krav. Du/ni gör ju redan mer än de flesta investeringsmässigt. Håller tummarna för att det ska gå så bra som möjligt. //Northern

    ReplyDelete