Wednesday 24 April 2024

Privatekonomi Q1 2024

 Det är sent i april och jag har precis haft tid att gå igenom privatekonomin för februari med sambon. Livet har varit hektiskt minst sagt.

På den trista sidan har vi tre veckor på sjukhus (igen). Tid vi aldrig får igen och som tar fram ens allra sämsta egenskaper. Stress, ovisshet, stå ut. Leva på hämtmat till frukost, lunch, middag och många mellanmål däremellan för att det blir enda glädjeämnet. Inget framgångsrecept direkt. FIRE-idén med att baka sitt eget bröd och koka sina egna bönor gör sig inte så bra på sjukhussal.

Fick en kvarskatt på 113 000, lite mer än jag räknat med.

Skenande utgifter på diverse andra punkter också.

På den positiva sidan: inkomsterna för hushållet ligger fortsatt högt, på nivån att alla pengar som försvinner ut ändå blir en bagatell i jämförelse. Knappt 600 000 brutto för familjen i Q1. Mycket försvinner såklart i skatt men återstoden är ändå mycket mycket mer än vad vi kan sätta sprätt på innanför sjukhusväggarna.

Tänkt många gånger att jag borde sälja alla aktier och köpa globalfond för jag har ändå inte tid att engagera mig. Inte lyckats ta mig för tyvärr, även om mesta pensionspengarna hamnar där.

Köpt lite spretiga aktier:

  • Edenred
  • Schneider Electric SE (dyrt)
  • UnitedHealth Group
  • Exor N.V
  • OX2
  • Kesko
  • Hydro One Ltd (dyrt)
  • Cibus
  • Nibe
  • Minesto
  • Prebona
En gott och blandat-påse helt enkelt. Mest utfyllnad i stabila företag i länder/verksamheter som jag inte har så mycket exponering mot, tillsammans med att försöka skicka en skvätt pengar till företag som försöker göra något bra för klimatet. Tyvärr är det fortfarande roligare att köpa aktier än att bara skicka pengarna till Lysa. Ska försöka lära mig att privatekonomi inte ska vara roligt, det skulle spara tid till viktigare grejer att sluta välja aktier själv.

2 comments:

  1. Önskar dig allt väl. Speciellt med det som är relaterat till Sjukhus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Du vet ju själv, sjukhus är inget ställe man vill vara på. Lyckar dig också all lycka på din nya vindlande väg som jag hoppas börjar snart!

      Delete