Monday 11 September 2023

Privatekonomi juli-augusti

 Så var sommarmånaderna förbi och hösten knackar på dörren. Jag ser fram emot lövprakten men inte övergången till sörja, mörker och snålblåst.

Privatekonomiskt har det varit två månader där vi inte hållit så hårt i plånboken och utgifterna har stuckit iväg. Vi har ingen bil utan hyr när vi behöver och därmed blir det naturligt en puckel på sommaren snarare än en jämn kostnad över året. Vissa kostnader har varit helt onödiga (dubbel förskoleavgift t.ex) medan de flesta ändå fallit inom att de gett upplevelser och glädje. Klart att det finns kronor att spara men det måste ställas mot alternativkostnaden. Just nu får det vara värt bekvämligheten att köpa mat i farten på Espresso House ibland istället för att lägga tiden på att göra Lidl-matlådor. Det är kul att baka men bageriets bullar är ändå godare. Osv.

Hushållets inkomster för juli låg på 135 000 i nettolön + 20 000 i pensionsavsättning, augusti 106 000 i nettolön + 28 000 pensionspengar. Utgifterna vardera månad drygt 50 000, vilket är en blandning av inflation och uppdämd längtan efter resor och semester efter mycket sjukhusvistelse. Men det är klart att det svider litegrann, innan jag blev förälder tyckte jag att tiotusen var en saftig månadsräkning.

Inköp juli: Peab, Gjensidige, Train Alliance. Inköp augusti: OX2, Adyen (inspirerat av Dr. Dividend).

Hade jag varit lyckligare om jag köpt mindre glass och mer aktier? Nu, om tio år? Jag tror inte det.

1 comment:

  1. Redovisar du dina innehavet någonstans? Man vill ju gärna bli inspirerad :)

    ReplyDelete