Thursday 3 August 2023

Utdelningsmässigt förbi 2022

 Idag högtidlighåller jag att årets utdelningar passerat förra årets skörd. Det beror dels på valutaeffekter som jag inte rår över och dels på något som är mer värt att fira, nämligen att jag vikt ganska mycket inkomster i år till att köpa aktier som ger mig en större framtida ekonomisk trygghet.

Många menar att 2023 är ett bistert år. För mig stämmer det inte alls eftersom inkomsterna stuckit iväg mycket mer än utgifterna. En snabb blick i spåkulan säger snarare att 2024 kommer få svårare att slå sitt fjolår. I år är det Castellum och Fabege som dragit i nödbromsen, men Castellum hann ju faktiskt strössla ut pengar i januari och Fabege puttrar på på halvfart, så det stör inte nämnvärt.

Nästa år däremot lär jag inte få någon engångsutbetalning från Train Alliance liknande årets inlösen. Inga pengar kommer delas ut 2024 från årets inköp av Intrum-aktier, och telebolagen får nog också hålla hårdare i plånboken. Inget säger heller att dollarn står lika stark om ett år. Osv.

Samtidigt är det ju viktigt att välja rätt nyckeltal när man utvärderar någonting och för mig är utdelningar mer en morot än ett egenvärde. Det blir dumt att bara köpa högutdelare för att jaga kortsiktiga glädjesiffror. Jag lägger hellre tyngd på att köpa bolag jag vill äga långsiktigt och blir det ett hack i kurvan nästa år spelar det faktiskt ingen roll.

Just nu lockar det mest att köpa mer aktier i Train Alliance och OX2 (fluktuerande intäkter och 0% DA) och investmentbolag som behåller mesta pengarna själv. Inte så mycket kommande lördagsgodis alltså. Men en liten klapp på axeln ger jag mig själv för vad jag samlat ihop hittills i år.

1 comment: