Saturday 1 July 2023

Privatekonomi maj-juni

 Juni är slut och sommarledigheten är här. Det känns ovant, jag hade ingen semester förra året och har inte orkat planera något under våren eftersom livet mest handlat om överlevnad. Som de sa på sjukhuset: ibland får man ta en dag i sänder, känns det för tungt får man ta en timme i sänder.

Tanken är att ha ett heltidsjobb under sommaren istället för två och plocka ut hälften föräldraledighet + hälften semesterdagar parallellt. Om jag förstår Försäkringskassan rätt så utgår de från enskilda dagar, så jag kan ha semester en dag från ordinarie arbete + jobba extra tolv timmar den dagen, för att nästa dag ta ut 100% föräldraledighet och inte jobba alls. Det verkar ovanligt att bolla två jobb på det sätt jag gör så handläggarna låter också lite osäkra när jag ringt och frågat.

Genom att min sambo gör likadant fast omväxlande så kan vi nog beta av våra föräldradagar innan de brinner upp.

Inkomsterna har varit goda och det har ramlat in runt 65.000 efter skatt på lönekontot samt 20.000 i pensionsavsättning både maj och juni. Jag sätter undan 10.000 i månaden på ett sparkonto som höftning till annalkande skattesmäll, köper mat och blöjor och aktier för resten. Pensionspengarna går in i fonder motsvarande Lysas hållbara val och det är kul att se att det kontot börjar växa till sig, det märks ju tydligare när man börjar om från noll.

Har inte haft tid/ork/lust att läsa rapporter så det har blivit idel tråkiga köp:

  • Axfood
  • Billerud
  • CapMan
  • Coloplast
  • Coor
  • DNB Bank
  • Eolus Vind
  • Evonik Industries
  • Intrum
  • Investor
  • Latour
  • Svolder
  • Transalta Renewables
  • Yara
Intrum är kanske inte "tråkigt" på daglig basis, men som helhet känns det som ganska många vuxenpoäng in i portföljen.

No comments:

Post a Comment