Monday 1 May 2023

Privatekonomi mars-april

 Tidredovisningen för april är klar. Det känns som ett komplext strategispel nuförtiden med bestämmelser från Försäkringskassan, landstinget och långa kollektivavtal som spelregler. Jag har alltid gillat brädspel men har aldrig spelat om pengar på det här sättet förr. Situationen är i princip att om jag inte spelar spelet får vi jobba gratis på all vår fritid, men om jag orkar får vi åtminstone betalt. I april blev det drygt trettiotusen var till mig och sambon efter skatt så att ta tag i situationen lönar sig mer än att jaga extrapriser i mataffären.

Lönebeskedet i mars var också lite symptomatiskt på hur vardagen ser ut just nu: massa pengar in på kontot, inget liv. Jag tog ut väldigt lite semester förra året eftersom vi bodde på sjukhus över sommaren så nu kom en del av dagarna som engångsbetalning. 31.000 till mig varav 19.000 drogs direkt i skatt. Bruttoinkomst för mars blev 131.000 vilket jag realistiskt sätt aldrig borde kunna toppa igen. Pomperipossa tar väl det mesta.

Största inköp blev Yara, Investor och Billerud. Det ligger väldigt lite tankearbete bakom. Egentligen är det motsägelsefullt, för precis som att det lönar sig mer att lägga tid på att öka lönen än att spara kronor på Lidl, så lönar det sig ju ännu mer att ta hand om portföljen när den nått en viss storlek. Det är ju dumt att skylla på att tiden inte räcker till när det egentligen handlar om att man inte prioriterar tiden rätt.

No comments:

Post a Comment