Wednesday 8 March 2023

Privatekonomi februari

 Så var februari också slut. Det är fortsatt jobb dygnet runt med två heltidstjänster och mycket lite tid över för rekreation. Bra för ekonomin, men det är inte så här jag vill leva. Tyvärr ingen ljusning i sikte vad jag kan se på ett tag.

Inkomster:

  • Lön: 35 000 + 33 000 efter skatt
  • Pensionsavsättning: 13 500
  • Försäkringskassa 5 500
Min sambo drog in ungefär lika mycket i lön så vi delar lika på utgifterna och det blir alltså en slant över att köpa aktier för.

Sålt:
  • Acarix. Låg kvar på ett gammalt konto, hinner inte bevaka. Kan säkert gå +100% till eller rasa ner till noll lika gärna.
Köpt:
  • Minesto. Tecknat fullt och köpt mera stamaktier. Mycket förseningar men kan bli bra långsiktigt.
  • Absolicon. Tecknat viss del, vill inte vikta tyngre. Ska se om jag kan byta stam mot TR.
  • Transalta Renewables
  • Billerud
  • Coloplast
  • Evonik
  • Bank of Nova Scotia
  • Cibus
  • Investor
  • Texas Instruments
En gång i tiden ägde jag en Texas Instruments 85, så det kommer finnas ett uns av nostalgi i varenda krona som ramlar in i utdelning.

2 comments:

  1. Jag hade oxå en TI-nånting en gång i tiden. Ligger fortfarande kvar i någon låda. Efter avklarade utbildningar så behövs inte så avancerade saker längre. Nu klarar man sig med mobiltelefonens räknare.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är lite märkligt egentligen, finns det någon som använder en TI på jobbet idag? Ändå verkar gymnasieeleverna fortfarande använda dom. Men det kanske är en kompromiss att ha en lagom dum miniräknare som hjälper till med kontrollräkning men som inte löser hela inlämningsuppgiften, vilket AI-roboten som finns i allas ficka nuförtiden klarar...

      Delete