Monday 25 December 2023

2023, ett hundår

2023 har inte varit ett bra år i mitt liv. Det har i princip bestått av att jobba, ta hand om sjukt barn och inte så mycket mer. Framtiden var bättre förr kan man väl säga.

Ekonomiskt har det varit upp och ner. Jag har skyfflat in mycket pengar på spar- och pensionskonto, vissa bolag har gått bra och andra uselt. Jag sörjer inte pengar jag lagt in i klimatförhoppningsbolag så mycket men jag sörjer när bolag missar målet grovt och inte skapar någon klimatnytta. Absolicon har varit ett sådant case i år, från att ha gått ut med ordrar uppåt 100 miljoner runt förra årsskiftet till att bara leverera fördröjningar och pyspunka. Trist, för världen behöver akut ställa om till fossilfritt.

Jag hittade en anteckning i telefonen, den hette “Handlingslista”. Det stod “Ares Capital, Main Street och DNB”. Inte “Havregryn och äpplen” eller “Partyhattar och konfetti”. Det sistnämnde hade varit att föredra. Men nu blev det inte så i år, istället har det varje månad den 25e ramlat in tjugotusen på pensionskontot som jag köpt hållbar indexfond för, och nånstans runt sextioåtta tusen på lönekontot som jag fördelat mellan hushållsutgifter, buffertkonto för kommande skattesmäll samt en massa aktier. Följande har köpts i år:

▪ Adyen
▪ Ares Capital
▪ Axfood
▪ Bank of Nova Scotia
▪ Billerud
▪ Brookfield Asset Management
▪ CapMan
▪ Cibus Nordic Real Estate
▪ Coloplast
▪ Coor Service Management
▪ Corem Property Group D
▪ Credit Agricole SA
▪ DNB Bank
▪ Eolus Vind
▪ Evonik Industries
▪ Fastighetsbolag Emilshus Pref
▪ Gjensidige Forsikring
▪ Intrum
▪ Investor
▪ Kesko
▪ Latour
▪ Main Street Capital
▪ Metsä Board Oyj
▪ OX2
▪ Peab
▪ Prosus
▪ Railcare Group
▪ Solnaberg Property
▪ Svolder
▪ T Rowe Price Group
▪ Tele 2
▪ Texas Instruments
▪ Train Alliance
▪ Transalta Renewables
▪ Yara International

Varför just dom? Vet inte, har inte haft tid att fundera och analysera så mycket. Har också deltagit i ett antal emissioner:
▪ Absolicon (efter viss tvekan)
▪ BoMill
▪ Ferroamp
▪ Insplorion
▪ Klimator
▪ Midsummer
▪ Minesto
▪ Opticept
▪ SaltX
▪ SensoDetect

Och köpt fonder via Savr och Lysa via autogiro. Har många gånger tänkt att jag borde sälja precis allt och bara ha Lysa istället, men den svaga kronan har avskräckt.

Eftersom tiderna är kärva har jag undvikit att ta upp mina inkomster som samtalsämne i år. Det skulle kunna sticka i ögonen. Samtidigt är det väldigt påtagligt att pengar och lycka är två helt olika saker. Livet är inte på en absolut lågpunkt men ganska nära.

Till nästa år önskar jag mig att familjen inte blir utbränd av nuvarande livsstil med jobb dygnet runt, och bättre fördelning mellan nytta och nöje. Färre aktier och fler partyhattar. Det vore nåt det.

No comments:

Post a Comment