Tuesday 20 December 2022

Månadsekonomi december

 Jag tycker att Rockefeller (?) - citatet "the only thing that gives me pleasure is to see my dividends coming in" är rätt tragiskt. Vad är det för liv? Tyvärr är det väl lite där jag är själv för stunden, det mesta just nu kretsar runt jobb och vård av sjukt barn och det enda glädjeämnet är att det ramlar in pengar i slutet av månaden som kan bidra till en eventuell framtida ekonomisk frihet.

Inkomsterna landar på dryga femtiotusen från ena jobbet och knappa sextiotusen från andra jobbet eftersom jag plockade ut lite semester för att täcka upp sjukfrånvaro. Med löneväxling blir det över sjuttiotusen netto vilket är mer än min del av el, mat och boendekostnad hemma.

Jag börjar känna mig nöjd med de positioner jag har i diverse förhoppningsbolag. Funderar på att plocka in Re:NewCell som kommit ner i pris eftersom jag gillar alla försök som görs att komma bort från slit-och-släng-ekonomin. I övrigt ska jag nog sitta still i båten och nöja mig med att försvara mina andelar i kommande nyemissioner så befintliga bolag kan jobba på.

Annars lockar det faktiskt mer än på länge att köpa högutdelare. Ska försöka sprida gracerna och täcka upp sektorer och regioner där jag har låg exponering. Omvärldsläget suger och kan såklart bli både bättre och sämre, Jag är optimist och väljer att hoppas att idiotin och krigsvansinnet inte avgår med segern.

2 comments:

  1. Kan du göra ett inlägg där du presenterar alla dina innehav? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, jag har samlat på mig över hundra olika innehav (NLI style) så det blir långt :) men det kanske vore bra att utvärdera varför vissa gamla surdegar ens ligger kvar...

      Delete