Friday 16 December 2022

Arbitrage i Svenska Aerogel

 I veckan noterade jag att VD i Svenska Aerogel gjorde en intressant transaktion där han sålde 2.5 miljoner aktier och istället köpte lika många teckningsoptioner (TO 6). Enligt min överslagsräkning bör det ha gett en vinst på 33 öre per aktie vilket blir cirka 800.000 kronor.

Det känns ju lite tveksamt att VD passar på och utnyttjar en felprissättning i sitt eget bolag. Samtidigt betyder det rimligen att han planerar en inlösen av optionerna vilket innebär välbehövliga pengar in i kassan till våren. Så jag kan ha överseende med det.

Jag har inte samma mängd stamaktier som VD, men jag valde ändå att göra samma manöver och bytte ut samtliga mot TO 6. För min del betydde det runt 50.000 i arbitrage, pengar som jag glatt kastade in i andra företag.






 Vi får se hur det slutar om några månader. Om kursen för stamaktien kraschar (inte orimligt) så bör optionerna tappa sitt marknadsvärde, men bli billigare att lösa in vilket väger upp. Om kursen för stamaktien går norrut så borde optionerna få hävstång och gå ännu mer bananas än nuvarande 1000%. Oavsett bör det ha varit en bra affär att byta, om jag inte tänker alldeles galet.

2 comments:

  1. Arbitrage är fina affärer. Själv bara haft möjlighet att göra detta i Investor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Investor är på väldigt många sätt en bättre investering än Svenska Aerogel, som är mer som rysk roulette :)

      Delete