Saturday 29 October 2022

Privatekonomi oktober

 Livet med sjukt barn är inte mycket att skriva hem om. För att fokusera på det positiva innebär det extremt låga nöjeskostnader och omvänt stora mängder debiterbar tid. Tror aldrig jag jobbat så mycket som jag gör nu och det visade sig den 25e i form av:

  • Lön från jobb #1, 28.000
  • Lön från jobb #2, 26.000
  • Sidoinkomst 21.000
  • Försäkringskassa 10.000
  • Pensionsavsättning 5.000
Vilket alltså ger cirka 70.000 kronor in på kontot. En ganska astronomisk summa i min värld.

Pengarna har i vanlig ordning spenderats i spekulativa miljöbolag som möjligen kan bidra till att motverka den skenande klimatutvecklingen samt i lite mer stabila pjäser. Inköp:
  • Minesto
  • SaltX
  • OrganoClick
  • Svenska Aerogel Holding
  • Per Aarsleff Holding B
  • Cibus
  • Stående fondköp ett par gånger i veckan
I grund och botten tillämpar jag buy-and-hold men jag försöker hålla ett litet öga på kursrörelserna i SaltX som har gått bananas i år:
I övrigt är det mest mörker.

2 comments:

  1. Mina tankar är ofta med dig sedan du berättade om din situation. Får de inte ordning på det experterna ? Jag är ateist men ska ändå rikta några uppmaningar till högre makter.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för det! Experterna har gjort vad de kan och nu gäller bara väntan (och skitliv) i åtminstone två år innan vi möjligen kan lägga det här bakom oss. Med det sagt tycker jag ändå att citatet "vad fan får jag för pengarna" är oförtjänt, jag tycker vi fått den sjukvård man kan önska sig. Som mångårig skattebetalare vill jag påstå att skyddsnätet fungerat när det behövts och jag förstår det som att du känt likadant vilket är en tröst.

      Delete