Saturday 22 January 2022

Köpt Minesto och OrganoClick

 Förhoppningsportföljen är tilltufsad i år, precis som många förutspått. Jag är bekväm med att värderingarna går upp och ner, och har som grundinställning att jag inte försöker pricka toppar och dalar och gå in och ur marknaden. Däremot passar jag gärna på och köper mer när priset är nedsatt, precis som i vilken butik som helst. Tanken är fortsatt att ta in och fylla på i spännande bolag som bidrar till klimatomställningen, och tidshorisonten är tio år eller mer.

Minesto behöver kanske ingen närmre presentation. När värdeinvesterare vill göra sig lustiga på Twitter är det ofta de som är slagpåse. Märkligt med tanke på hur många usla noterade bolag det faktiskt finns att sparka på? Prognosen säger positivt kassaflöde 2023 och dit räcker kassan. Förnybar, patenterad baskraft med lovande LCOE ger en unik position och jag betalar gärna de knappa 17:- aktien står i idag.

OrganoClick är det inte lika mycket skriverier runt men jag gillar de signaler jag hör i bolagspresentationer och finansiella rapporter. Kompetenta fonder som äger, försäljningsutveckling och marginal pekar åt helt rätt håll över en femårsperiod även om förra året var svajigt. Handlas idag runt 5:- med ett incitamentprogram som ger vinst till ledningen på kurser över 11.80:- om tre år. Attraktivt i mina ögon.

Min kassa är dock tömd för nu (förmodligen för tidigt) men jag får helt enkelt hålla tummarna att oron och köplägena består. Blir det en större sättning kommer jag nog att överväga att växla över något av de defensiva innehaven.

No comments:

Post a Comment