Saturday 27 November 2021

Om jag skulle börja om

 Jag tror att det är nyttigt att ibland ta ett steg tillbaka och tänka utanför vardagslunken. Om mitt nuvarande boende brann upp, var skulle jag välja att slå mig ner då? Om arbetsgivaren går i konkurs, vart skulle jag söka mig då? Jag har funderat i samma banor runt portföljen på sistone. Om alla mina aktier tvångslikviderades, vad skulle jag köpa tillbaka då?

Först och främst tänker jag att det är en fråga om risk. Om jag inte var investerad och stod med några månadslöner i handen skulle jag inte börja med Telia utan gå direkt på mer volatila aktier med högre potential. Om jag hade tio-femton miljoner skulle jag däremot tänka mer försiktigt och premiera trygga kassaflöden och återkommande utdelningar. Men nånstans mittemellan (där jag är nu), säg fem miljoner?

Jag tror att jag skulle landa i något sånt här:

  • 70% fondsparande
  • 10% high conviction cases
  • 10% förhoppningsportfölj
  • 10% alternativ

Fondsparande som bas

Jag tror mig helt enkelt inte om att kunna slå marknaden över tid när det kommer till större bolag. Möjligen skulle jag vara benägen att lägga in lite enskilda aktier som Alphabet eller Microsoft.

Lite tyngre vikt i ett fåtal utvalda högriskinnehav

Jag skulle gärna ha säg 5% vardera Absolicon och Opticept som jag tycker är spännande på tio års sikt, och som jag följer noga. Dock har risk/reward gått ner i bägge på sistone i mitt tycke.

Diversifierad förhoppningsportfölj

Jag skulle också vilja behålla en portfölj med fler gröna förhoppningsbolag, t.ex BoMill, EcoClime, Midsummer, Minesto, I-Tech, OrganoClick, ReNewcell. Skulle nog även slänga in lite lovande teknikbolag med skalbar intäktsförmåga.

Alternativinvesteringar

Räntesparande känns dödsdömt i dagsläget men jag skulle titta på en blandning av guld, mark och SPACar.

Det här ligger inte helt i linje med vad jag äger idag. T.ex har jag tyckt att det varit psykologiskt rätt att ha en växande utdelningsportfölj, men nu har jag börjat tvivla lite på värdet i det kontra att bara ha fonder. Ska fundera lite mer på om det är något jag borde slakta direkt eller skala i mina nuvarande innehav.

2 comments:

  1. Jag har jobbat mig igenom några olika strategier innan det landade i nuvarande.

    Känner mig faktiskt tillfreds med nuvarande målsättning om i slutändan ungefär 75-80% individuella diversifierade innehav och 20-25% gott å blandad fondgodispåse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker din nuvarande strategi är ypperligt anpassat till ditt mål.

      Mitt mål är inte lika utstakat men jag har tänkt att jag åtminstone vill komma upp i tio miljoner innan jag överväger att nalla på utdelningarna till vardagsutgifter. Risknivån/strategin bör alltså anpassas efter det, och direktavkastningen är egentligen mer underordnad i dagsläget.

      Delete