Friday 5 November 2021

Bästa och sämsta investering i portföljen

 Jag har valt att placera en del pengar i gröna förhoppningsföretag - bolag som inte går med vinst, men  som kan bidra till klimatomställningen och förhoppningsvis ge en trevlig avkastning på lite längre sikt. Jag räknar dock kallt med att alla inte kommer i mål och jag står och faller inte med de insatta medlen.

Luften gick ur den gröna bubblan i våras och fonder som Proethos (som jag tittar på som jämförelseindex) har haft ett kämpigt år. För min del har det varit ömsom vin och vatten och jag tänkte skriva ner mina tankar runt bästa och sämsta innehav.

Sämst: I absolut botten ligger Climeon som backat cirka 80% i år och jag har sett 80 000 kr gå upp i rök. Här har jag gjort massor med nybörjarmisstag:

  • Köpt hajpen när väldigt mycket osäkra framtida intäkter redan var inprisade
  • Litat för mycket på mer erfarna investerare (jag har känt mig trygg med att ta rygg på t.ex Bill Gates och Ilija Batljan) men det är uppenbart ingen garanti för framgång
  • Inte läst finansiella rapporter i detalj, jag hade t.ex inte tillräcklig koll på orderstocken och hur stor del av avskrivningen som bestod av termisk energi, och hade därför dålig känsla för exakt hur dåliga de dåliga nyheterna var
  • Fäst mig vid aktien och valt att behålla istället för att sälja av och ev köpa in igen (hänger ihop med att jag känner ett ansvar för de här bolagens framtid, jag vill stötta och inte bara vinstmaximera)
  • Fastnat i en felaktig bild av när aktien är dyr/billig och köpt mer på vägen ner (fallande kniv)
Bäst: Bäst avkastning har jag i OptiCept som gått upp drygt 200% senaste året och där jag ligger plus en halv miljon. Här våndas jag lite eftersom det fortfarande finns osäkerhet kvar och det skulle kunna vara rimligt att realisera en del av vinsten. Jag brottas med konflikten i att låta vinnarna löpa kontra risken att något oförutsett händer (vilket det alltid gör). Jag har i botten väldigt hög conviction och ser bolaget som en potentiell framtida utdelare, men kursen har ökat snabbare än jag hade trott och nu börjar det röra sig om större summor och därmed en annan psykologisk effekt.

Ska fundera lite i termer av "vilka bolag skulle jag vara beredd att investera en halv miljon i idag" eller "om jag behövde sälja alla aktier idag, vilka skulle jag vilja köpa tillbaka direkt" för att tänka mer objektivt och mindre styrt av respektive bolags historik i portföljen.

No comments:

Post a Comment