Sunday 12 September 2021

Utdelningar YTD +100% vs 2020!

 Helgens blygsamma utdelning från Microsoft (jag har 20 aktier och direktavkastningen är 0.75% ...) gjorde att jag ramlade över en rolig gräns och årets utbetalningar summeras hittills till mer än dubbelt så mycket som det bistra 2020.

Vart det barkar framöver vet ingen med säkerhet men Avanza lovar skördefest till hösten. Kanske kan det också falla något extra äpple till marken från t.ex Tele2 eller Handelsbanken.

Utdelningarna fyller egentligen inget syfte eftersom de stannar i portföljen i form av återinvestering eller nedskrivning av belåning. Men att få pengar i handen har en psykologisk effekt för mig och tanken framöver är att köpa lite mer högutdelare. Nysparande närmaste tiden går därför till fondkonto och förhoppningsaktier medan utdelningarna får rulla ihop sin egen snöboll. Det känns som en bra riskspridning.

1 comment:

  1. Mycket bra jobbat !! Själv siktar jag på +75% när året är till ända. Jag köper i både utdelningsaktier och fonder. När målet om 100% täckning av årliga utgifter är nått blir det nog mest fonder för överskjutande kapital. Försäljning av fondandelar får då bekosta "lyxlivet" (resor etc) utöver de basala utgifterna.

    Får se om det funkar.

    ReplyDelete