Monday 23 August 2021

Fastpartner D nyemission

 Jag har en post på 500 Fastpartner D som ger en kvartalsvis utdelning på 625 kronor. Nu genomförs en nyemission där varje aktie berättigar till en teckningsrätt, och 32 teckningsrätter kvalificerar till köp av en ny aktie till kursen 81:-.

Jag köpte mina D-aktier i december förra året till en kurs om 77.80:- så det är inget kap även om aktien handlats runt 82-83 kronor på sistone.

Min gissning var att teckningsrätterna skulle prissättas ganska lågt så jag valde därför att sälja 15 aktier första dagen utan teckningsrätt till kursen 83:- och kommer köpa tillbaka för 81:-.

Alternativet hade varit att sälja teckningsrätterna men jag var osäker på hur högt de skulle handlas och det ser ut som att jag valde rätt alternativ, även om det bara rör sig om enstaka kronor.

Vinsten i denna manöver blir ungefär en glass hos Pressbyrån eller ett helt paket glass på Lidl, beroende på hur man är lagd.


1 comment: