Sunday 22 August 2021

Börsfiffel

 I augusti-september förra året läste jag en del finansiella rapporter från LC-Tec Holding. Jag tyckte företagets satsning mot smarta glasögon var intressant och att värderingen var låg och hade potential att överavkasta mot index. Handelsvolymen liknande dock inget annat jag sett och det tog mig två veckor (!) att köpa in de aktier jag ville ha till rimligt pris (GAV 1:18 kr) genom att vänta ut kursroboten.

Den låga omsättningen har tyvärr dragit till sig fifflare som velat manipulera handeln. I fredags var det dags igen, jag fick ett kurslarm om att aktien handlades över 3 kronor (40% upp utan nyheter) och det var uppenbart att någon eller några trissat upp priset och försökte lura andra i fällan med raketemojis:


Hastigt och lustigt sålde jag därför av allt och kursen återgick. Jag hoppas och tror att det var fifflarna som blev sittande med svarte petter.

Egentligen ser jag sånt här som en ganska korkad form av bedrägerier eftersom all handel går att koppla till en fysisk person. Det måste ju vara lukrativt eftersom det återkommer, men något perfekt brott är det inte. Det skulle vara rätt kul att ta jobb på Ekobrottsmyndigheten med provisionsbaserad lön och jaga sånt här.

No comments:

Post a Comment