Saturday 3 July 2021

Sötebrödsdagarna går mot sitt slut

 Med en avslutad period av lönearbete och föräldraledighet i annalkande är det lite bitterljuvt att gå igenom månadsekonomin. Juni månad gav mig cirka 40 000 kr i lön efter skatt, 25 000 i övriga inkomster (engångshändelse) och 5 000 i pensionsavsättning. En fin summa, att jämföra med kommande utbetalningar från Försäkringskassan.

På glädjekontot får väl skrivas att hushållets utgifter är relativt modesta och kommer täckas av min sambos lön medan jag är borta från jobbet. Så föräldrapenningen kan användas till fortsatta aktieköp framöver, om än i långsammare takt.

Möjligen blir det bra att ha lite mindre pengar att röra sig med och behöva välja mer noggrant vilka värdepapper som ska inhandlas framöver. För på samma sätt som många människor köper en ny tröja eller ger extra i dricks när lönen kommer så okynnesköper jag aktier som ligger utanför den ursprungliga planen för året, nämligen att flytta fondinnehavet från Avanza till Savr och sköta merparten av sparandet dit via autogiro. Jag blir helt enkelt impulsiv av att ha oväntade pengar i kassan och det är inte en vinnande strategi i långsiktigt sparande. Dock måste hobbies få vara roliga och jag tycker det är okej att unna sig vissa avsteg så länge huvudplanen följs.

Men snart väntar alltså heltidsarbete med bebis och tråkigt fondsparande. Det blir bra det också.

No comments:

Post a Comment