Saturday 20 February 2021

Bokslutskommunikéer idag igen

 Idag var det en ny trave rapporter att gå igenom.

Bolagen bedöms utifrån var de är idag och vilken intjäning jag ser som möjlig på ett par års sikt.  Samtliga behåller sin plats i laguppställningen. ChromoGenics fortsätter hålla oss på halster men kanske gömmer det sig en regnbåge bortanför molnen. LC-Tec kan också bli en nagelbitare men grundcaset är intakt.

En som inte blev lika långvarig är Cint som ramlade in på tre olika konton och försvann ungefär lika snabbt. Drygt två lusentappar i vinst. På börsen känns det inte som mycket pengar men det skulle ju bli många semlor. Man kanske borde sälja av och fira lite oftare? Absolicon och Axolot har haft en strålande vecka och idag skuttade OrganoClick upp 33% efter en snygg order värd uppåt 150 miljoner.

Jag tror jag är tråkig och äter gröt till frukost imorgon ändå.

5 comments:

  1. Befinner mig i en djup depression, kan tom äta gröt till middag ibland !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu blev jag sugen på en stor portion risgrynsgröt till nattmat här...

      Delete
  2. Intressant att du analyserar Eolus vind. Har läst om Slitevind? Åsikt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste en delårsrapport från Slitevind i somras och då tyckte jag det var en besvikelse, min magkänsla sa ett trött företag med låga ambitioner för framtiden. Både Slitevind och Eolus har funnits sen tidigt 1990-tal, Slitevind har på den tiden hunnit komma upp i sju heltidstjänster och en tiondel av Eolus börsvärde. De glada nyheterna i rapporten var att de övertagit några gamla maskiner på Näsudden från Vattenfall men Vattenfall hade rätt till återköp.. ja.

      Med det sagt så tror jag nog Slitevind kan värderas upp i takt med ändrade elpriser, fortsatt långsam expansion osv men jag tycker Eolus ligger mycket bättre positionerade för framtiden med solenergi, energilagring och havsbaserad vindkraft och högre upp i värdekedjan så jag håller mig till dom.

      Ser du potential i Slitevind?

      Delete
    2. Nej har inte analyserat företaget. Har bara noterat att dem fanns och var nyfiken på dem. Tack för din fina analys!

      Delete