Sunday 28 February 2021

Läsvärt

 Idag tänkte jag rekommendera vidare läsning på en nystartad blogg av Christopher J. Gan, se här två läsvärda artiklar om BitCoin respektive GameStop. Ämnen som kan tyckas uttömda på förhand men där jag tycker författaren ändå bidrar med friska vindar och nya tankar.

Många bloggare och twittrare idag gör en överraskande grund analys till sina köp (jag själv inkluderat för all del). T.ex "jag tror att Corona snart är över och då kommer sektor X uppvärderas". Att satsa massa pengar baserat på ett blött finger i luften står naturligtvis alla fritt men är det inte klokare att köpa indexfonder? Nån annan har garanterat bättre information än du och agerar snabbare, ergo, om ditt köp faller väl ut är det att betrakta som mer tur än skicklighet.

En annan rätt hafsig analys jag ser med jämna mellanrum är påståenden som helt baseras på megatrender, i stil med "jag köper Essity för medelåldern ökar och fler kommer behöva inkontinensskydd på äldre dar". Räcker en ökande marknad som motivering? Nja, jag tycker att motiveringen behöver underbyggas mer med varför Essity är bäst positionerat att kapitalisera på den marknaden på tio års sikt isåfall.

Kul då att läsa lite mer djuplodande inlägg som omväxling. Tack Christopher!

-

Veckan har i övrigt inte bjudit på så många leenden. I princip alla rapporter jag läst har kommit ut sämre än förväntat. Många som hänvisar till Corona vilket i en del fall känts motiverat och i andra mer som en slapp högstadieursäkt. Ingen nämnd, ingen klämd. Marknaden har varit oberäknelig som vanligt och straffat bolag som rapporterat fina nyheter och handlat upp andra till oförtjänta nivåer. Prissättning är svårt på kort sikt kan vi konstatera. Jag försöker låta bli att leta mönster som inte finns och acceptera att det finns ett stort mått av slump inblandat men att det brukar lösa sig på lite längre horisont.

6 comments:

  1. Å ena sidan tur, å andra sidan slump.

    De båda är väl ekvivalenta. Förhoppningsvis trumfar skickligheten över slumpen på lite längre horisont. Om inte någonting annat kommer emellan, en svart Svan till exempel.

    Det var länge sedan jag insåg mina begränsningar och noterade hur slumpen så ofta övertrumfade skickligheten.

    Jag fann min identitet som den pilkastande Apan. Men jag läser ofta vad de skickliga människorna skriver.

    ReplyDelete
    Replies
    1. För att vara en pilkastande apa träffade du ganska pricksäkert där i mars.

      Delete
    2. Det var faktiskt bara ren tur. Det mesta som man träffade i mars utvecklades positivt. Nästan omöjligt att misslyckas.

      Delete
  2. Ingen kan förutspå framtiden. Oavsett hur djup analysen är. Kanske bör vi ta ditt råd, att köpa indexfonder ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker breda fonder har sin plats i portföljen. Sen har jag en del invändningar mot indexfonder, t.ex att de innehåller skitföretag som jag innerst inne hoppas ska gå i konkurs. Och jag tror att man missar väldigt fina möjligheter om man håller sig helt till fonder, eftersom man då missar chansen att gå in tidigt i många intressanta företag innan de blivit vinstdrivande och passerat nålsögat för att tas upp av förvaltare. Men jag har mer pengar i fonder än i mitt enskilt största aktieinnehav. Det är en risk/reward-avvägning som vanligt.

      Delete
    2. Även jag har mer pengar i fonder än i mitt enskilt största aktieinnehav. Riskspridning är mitt mantra.

      Delete