Wednesday 17 February 2021

Bokslutskommuniké SaltX

 Jag rekommenderar att titta igenom VD:s presentation här för mer matnyttig information än vad som förmedlas i den tryckta rapporten.

Som väntat backar aktien på rapporten, inga intäkter eller konkreta nyheter presenteras även om man hintar om kommande samarbeten som ska presenteras under året. Man skjuter även fram tidigare utlovade resultat från Q1 till Q2.

Det som är intressant är VD:s siffror som säger att 17% av den förnybara energin behöver lagras i energilager, och det betyder att ett nytt lager med kapacitet om 100 MWh måste installeras varje dag fram till år 2045. Om SaltX lyckas kapitalisera bara en smula på det här är uppsidan alltså enorm. Det gör att jag kan acceptera en risk om säg 75% på att de går i konkurs och aldrig tjänar några pengar. (Siffran tagen ur luften.)

---

Haussandet av solvärmebolaget Absolicon fortgår och aktien är upp 30% sen jag köpte mina sista i förra veckan. Det påminner om de poetiska VD-orden i kommunikén för fem år sedan: "Liksom Ikaros som i övermod flög för nära solen får vi akta oss för hybris". Tänk så rätt han fick. Jag ska inte ta SMS-lån och köpa fler.

No comments:

Post a Comment