Saturday 21 January 2023

Skattesats vid dubbla inkomster

 Jag har försökt få klarhet i hur mycket skatt jag borde betala i år och det är ett sammelsurium. Ordinarie jobbet ger en lön på dryga 60.000 per månad (normalt sett, utan bonusar), men i praktiken blir det mindre för att jag behöver ta ut mer VAB än en genomsnittlig småbarnsförälder. Andra jobbet är en timlön som i december landade på 55.000 pga skiftarbete i princip varje dag.

Jag skickade en fråga till Skatteverket om hur man gör med två inkomster som varierar så mycket och fick till svar "vi kan inte räkna på det här" utan jag får i princip göra en ny jämkningsberäkning varje månad eller sätta av pengar själv.

Löneväxling blir komplicerat av att det är två olika uppdragsgivare, men min ordinarie arbetsgivare var tillmötesgående och jag får göra maximal växling där på eget ansvar, även om min lön inte motiverar det. Så de kommer göra en pensionsinsättning på 20.000 i månaden tills vidare. Timlönsavtalet ger en mer modest pensionsavsättning på 3.5% men i december blir det ju nästan två tusen så alltid något.

I praktiken betyder det mindre pengar över till spekulativa aktieköp och mer långsiktiga pengar till fondköp som tuffar på månad efter månad, helt enligt devisen om att inte försöka tajma marknaden. Det känns som ett bra ekonomiskt upplägg för mig. Vad skatten blir återstår att se...

No comments:

Post a Comment