Saturday 23 April 2022

Privatekonomiska uppdateringar

 Det var länge sen jag skrev ner något sist. Putins vidriga angrepp mot Ukraina med dödligt våld och övergrepp mot oskyldiga gjorde att annat plötsligt kändes mycket mindre viktigt.

När världen är i kris får man bidra med det man kan. Jag har lagt mindre tid på börsen men jag har stärkts i tanken att det är viktigare att investera i verksamheter som gör gott för världen än att nödvändigtvis optimera sin egen plånbok. Jag har det såpass bra att jag kan försöka låta sparpengarna gå till något gott.

Lite aktiviteter har det dock varit.

Sålt:

  • Guld. Jag hade en pott att sälja i sämre tider vilket jag nu gjort med förtjänst.
  • Nobina. Inlösen.
  • OX2. Har legat på en KF sedan börsintroduktionen och väntat på bättre tider, som kom till slut. Inköp 60:-, säljkurs 86:-. Har kvar hälften på en ISK.
  • Akelius D. Tack till Petrusko som fick mig att köpa på 1.52 och sälja på 1.81 och kassera in utdelning däremellan.
Tecknat:
  • Absolicon. Tänkte egentligen att jag gått in med för mycket pengar redan, men kom sedan fram till att världen behöver ställa om till fossilfritt mer akut än någonsin och jag vill bidra så gott jag kan. Tecknade för nästan 200.000:- vilket kan bli mitt livs sämsta ekonomiska beslut. Eller bästa.
Köpt:
  • Essity. Sjönk som en sten efter utdelning och då slog jag till på 213:-. Flyt såhär i efterhand.
  • Minesto
  • OrganoClick
  • Prebona
  • BoMill
    • Hoppas de lyckas, går det inte så går det inte.
Har också ändrat pensionsupplägg och kommer framöver att löneväxla och därigenom stoppa in cirka 14 000:- per månad på pensionskontot. Pengarna placeras på samma sätt som Lysas etiska alternativ, 80% Öhman Global och 20% Öhman Sverige. Borde minska risken att bli fattigpensionär.

No comments:

Post a Comment