Thursday 7 October 2021

Mitt sämsta inköp nånsin

 Jag har aldrig ägt aktier i AegirBio men jag har haft svårt att sluta följa utvecklingen senaste dagarna, det är som en pågående bilkrasch. Ner 80% sen toppen tidigare i år är rejäla läropengar för stackarna som gjort sina investeringar baserat på tips på Insta.

I dagarna realiserade jag dock en ännu sämre affär. Ner 100% på en enskild tillgång. Vad var det som gick fel?

När BoMill börsintroducerades låg priset på 6:- för en aktie plus en teckningsoption som kunde lösas in för 7.10:- efter tio månader. Jag deltog inte i IPO:n men när priset rasade ner till 4:- blev jag intresserad och valde då att chansa på inköp av nåt i stil med 80% stamaktier / 20% teckningsoptioner. Jag ville helt enkelt ha lite hävstång ifall bolaget skulle leverera nyheter som fick priset att stiga uppåt säg 8-9 kronor, vilket de borde varit rejält motiverade att få till för att få in kapital.

Aktierna har gått uppåt (handlas nu för knappt 5:- efter storköp av bl.a tidigare VD för investmentbolaget Öresund) och jag hoppas på klart mer framgent. Men teckningsoptionerna har blivit värdelösa och jag får bita i det sura äpplet och se de pengarna gå helt upp i rök.

BoMill är en ganska liten post i min portfölj och förlusten i optionerna uppvägs av prisökningen på aktierna så i dagsläget hänger jag inte alltför mycket läpp utan står mitt kast. I AegirBio där somliga förlorat miljoner verkar det vara stelare stämning...

No comments:

Post a Comment