Saturday 16 October 2021

Den 15e smäller det

 Jag har nu officiellt flyttat över från gruppen som får in lön på kontot den 25e till den lite mindre glammiga gruppen som får en slant av Försäkringskassan den 15e. I mitt fall en utbetalning om drygt 15 000 kr per månad för att ta hand om barn dygnet runt, veckans alla dagar. Planen är att lägga dom på aktie- och fondköp eftersom min sambos lön täcker utgifterna här hemma.

Den 15e inträffade även en kapitalmarknadspresentation från Scandinavian Enviro Systems, med tillhörande pressmeddelande här. Bolaget har idag ett börsvärde på 1.5 miljarder men ser behov av att ta in över 9 miljarder kronor kommande tio år. Planen innefattar en EBITDA om 4.5 miljarder men första intäkterna ligger ett antal år framåt i tiden. Investerbart industriprojekt eller slukhål för pengar? Jag har inte ens försökt räkna på det för det finns alldeles för många okända parametrar, både negativa och positiva som inte går att förutse (t.ex ändrad lagstiftning i andra länder).

Eftersom jag är en känslomänniska låter jag istället mitt investeringsbeslut styras av bilder som dessa på gamla uttjänta bildäck (bildgoogla "tyre landfill" för mer skräck):


Ett företag vars affärsidé är att återvinna såna här sorgliga uttryck för människans rovdrift får såklart stanna kvar i gröna förhoppningsportföljen.

Eftersom jag också en kall och beräknande människa har jag köpt mina aktier billigt, sålt av halva beståndet dyrt och gått med vinst oavsett hur hela spektaklet slutar.

No comments:

Post a Comment