Saturday 24 April 2021

Absolicon presenterar T200

 Veckans sista pressmeddelande var att Absolicon kompletterar sin produktportfölj med solfångaren T200. Installation kan bli aktuell relativt omgående när världens största avsaltningsföretag, SWCC, använder tekniken för framställning av dricksvatten. Aktien gjorde ett litet glädjeskutt, men hur ska nyheten värderas?



Först en bakgrund: av världens energikonsumtion går en tredjedel till transporter. Det här pratas det rätt mycket om, och optimismen spirar om elektrifiering av fordonsflottan som universallösning på klimatfrågan.

En femtedel av energikonsumtionen går till elektricitet. Här finns det en uppsjö konkurrerande förnybara tekniker, med vind-, våg-, solkraft osv. Många har nått en mognad där de konkurrerar utan subventioner mot dagens smutsiga tekniker.

Hälften av världens energikonsumtion går till värme. Det här borde vara ett större samtalsämne än elflyg till Thailand. Men icke.

Absolicons affärsidé är att producera värme från solinstrålning, istället för att elda kol, gas och olja. Kunderna verkar idag inom det gula temperaturspannet, upp till 160 grader. T200 ökar spannet till 200 grader vilket gör kakbiten lite större.

Jag tycker att det är jätteroligt att Absolicon gör framsteg och avsaltningsprojektet är ett av många exempel på hur stort förtroende man har från marknaden. Men jag drar ändå inte enorma växlar på nyheten, då det mesta var känt sedan innan:

  • Att temperaturspannet skulle öka nämndes i bokslutskommunikén 2020 under Forskning och utveckling (vilket jag då värderade högt).
  • Att Absolicon blivit utvalda av SWCC meddelades i februari 2020
  • Kvartalsrapporten Q2 nämnde att projektet försenats pga Covid
  • Kvartalsrapporten Q3 nämnde att arbetet fortskrider
  • Bokslutskommunikén angav installation till Q2 2021.
Så inalles: en god nyhet men inte en game changer. Den som vet mer om temperaturspann inom processindustri får gärna rätta mig.

No comments:

Post a Comment