Tuesday 9 March 2021

Varning för Circular Water Technologies

 Jag har fått hem ett teckningserbjudande i brevlådan. Avsändare är företaget Circular Water Technologies AB som lockar med affärsidén att använda vatten för vätgasproduktion, ett område med stor potential.

Vad som inte nämns är att mannen bakom företaget i trettio års tid ägnat sig åt varianter på samma upplägg. Det är ständigt nya projekt som låter spännande, som snart ska ta fart, men som aldrig blir någonting. Kvar står småsparare som lärt sig en dyr läxa och inte kommer få se sina pengar igen.

Jag tycker att det är fruktansvärt fräckt och cyniskt att tjäna pengar såhär och jag vill starkt avråda från att stoppa in en enda krona i emissionen. Här är en tio år gammal nyhetsartikel om samma skojare.

-

En notering är att i mitt fall stod Vindbron Invest AB som adresskälla på kuvertet. Min spontana tanke var att de måste bryta mot GDPR eftersom jag inte lämnat något samtycke till behandling av mina personuppgifter. Men tydligen har de rundat GDPR genom att skaffa utgivningsbevis, på samma sätt som ökända sajter som Lexbase. Fult.

-

En andra notering är att jag fick hem ett annat teckningserbjudande i företaget Phoenix Biopower, som säger sig syssla med biobränslen. Vem står då bakom detta? Jo, precis samma person som driver Vindbron. Jag behövde inte läsa längre än så för att säga tack men nej tack till att stoppa in pengar i det bottenlösa hålet.

Sorgligt att det kan löna sig att skicka ut sånt här, och att vi inte har ett ordentligt regelverk som sätter stopp för lurendrejeriet.

4 comments:

  1. Tack för varningen !! Jag var på väg att avyttra hela pensionsfonden och gå all-in i Circular Water Technologies. Coolt namn på ett företag.

    Verkligen trist att sådana företagare kan tillåtas cirkulera runt runt med nya företag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha saved by the bell! Ja de verkar ju ha hittat en lukrativ lucka i lagen om de nu dragit in 90 miljoner på det här, det är mer än helikopterrånet...

      Delete
  2. Magkänsla säger att det är mest pensionärer som faller för dessa bedrägerier (?).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju dom man läser om i tidningen i alla fall. Känns som att de som blir lurade är de som verkligen hade behövt pengarna själv, vilket gör hela upplägget ännu mer utstuderat :(

      Delete